Opdracht B
Stagebedrijfsinformatie
CRV
CRV is een internationale onderneming op het gebied van rundveeverbetering. CRV staat voor Coöperatie Rundvee Verbetering en telt twee aandeelhouders: CR Delta in Nederland en VRV in Vlaanderen. De ruim 30.000 leden van de coöperatie zijn Nederlandse en Vlaamse veehouders die inspraak hebben in de organisatie.
Het 7-s model toegepast op CRV
Met behulp van het 7-s model wordt CRV geanalyseerd. Hiermee zullen er patronen en samenhang binnen het bedrijf beschreven worden.
Achtereenvolgens zullen de volgende onderdelen beschreven worden: strategie, structuur, systemen, personeel, managementstijl, gemeenschappelijke waarden, sleutelvaardigheden. Alle onderdelen van dit 7-s model zijn met elkaar verbonden. Dit betekend dat de inhoud van elke S van belang is voor de inhoud van de overige S’en. Een verandering van één S brengt verandering teweeg in de andere zes S’en.
Strategie
De strategie heeft te maken met de afstemming tussen de organisatie en verschillende stakeholders. De strategie omvat dus de doelen en de manier waarop we die doelen kunnen bereiken.
Doelen die CRV op de lange termijn wil realiseren:
1. Meer markt- en klantgericht werken
Door de toenemende verzakelijking van de leden-afnemers in combinatie met de groeiende competitie is er een meer markt- en klantgerichte houding nodig bij deze organisatie. De cultuur zal zakelijker worden. Werkprocessen worden verder gestroomlijnd. Producten en diensten worden doordacht in de markt gezet, opdat een sterk assortiment gewaarborgd blijft.
2. Internationale omzetgroei
In de fokkerij, maar ook bij veehouders en in de bedrijfstak is een duidelijke beweging naar verdere internationalisering te zien. Het fokprogramma van CRV moet voldoende groot zijn en de afzet kan alleen vergroot worden door meer in het buitenland te werken.
3. Meer grip op veterinaire kwetsbaarheid
Het verkleinen en voorkomen van kwetsbaarheid voor veeziektes is belangrijk voor de continuïteit van de bedrijfsvoering.
4. Gezonde financiële bedrijfsontwikkeling
CRV wil meer kostenefficiënt werken om concurrerend, klantgericht en innovatief te kunnen blijven.
5. Coöperatie
De coöperatie/ vereniging blijft een belangrijk fundament voor CRV. De verschillen in bedrijfsomvang nemen de laatste jaren sterk toe. CRV wil grotere bedrijven een concurrerende prijs/ kwaliteitverhouding aanbieden en tegelijk de minder grote bedrijven met haar diensten en producten blijven bedienen.
Structuur
De structuur staat voor de taak en machtsverdeling bij de organisatie.
CRV is een coöperatie met rond de 25.000 leden, verdeeld over 36 afdelingen en 6 kringen. Daarnaast is er een 37e afdeling vleesvee. Elke kring bevat 6 afdelingen. Leden hebben stemrecht in de ledenvergadering van hun afdeling. Zij kunnen hun bestuurders kiezen of zichzelf beschikbar stellen voor een functie als bestuurder.
CR Delta organiseert jaarlijks tientallen voorlichtings- en ledenvergaderingen waar met duizenden veehouders van gedachten wordt gewisseld.
Het hoofdbestuur van CRV heeft tot taak de coöperatie te besturen. Er wordt ten minste zes keer per jaar vergaderd. De dagelijkse leiding is opgedragen aan de directie. Op de afbeelding hier rechts ziet u de directie van CRV,
Ate Lindeboom, Roald van Noort en Joop Kersten.
CRV streeft naar gezonde financiële bedrijfsontwikkeling. Uitgangspunt daarbij is dat de dienstverlening kostendekkend wordt aangeboden, terwijl de verkoop van producten bijdraagt aan de winst.
Systeem
Een systeem is het geheel van elementen die in een bepaalde relatie tot elkaar staan en samen een bepaald resultaat opleveren. De output van de organisatie is dus het resultaat van de samenwerking tussen elementen. De samenwerkingmoet zo worden geregeld dat de output optimaal is.
CRV staat voor Coöperatie Rundveeverbetering. CRV Holding BV heeft twee aandeelhouders: CR Delta in Nederland en VRV in België.
CRV ontwikkelt en levert informatieproducten aan veehouders en organisaties ter ondersteuning van de bedrijfsvoering. Daarnaast ontwikkelt CRV genetisch materiaal en beschikt daartoe over een van de grootste fokprogramma’s ter wereld. CRV is tevens de grootste stamboekorganisatie van rundvee in Nederland. Verder is CRV een belangrijke partij in de organisatie van de Nationale Rundvee Manifestatie.
CRV telt circa 25.000 leden die doormiddel van stemmingen en vergaderingen inspraak hebben in de organisatie. Daarboven staan 36 afdelingen verdeeld over 6 kringen.
Staff
De personele invulling van de organisatie.
CRV werk nationaal en zelfs internationaal met een groot aantal hooggeschoolde medewerkrs.
De medewerkers van CRV worden geïnspireerd door de veehouderij. Deze inspiratie geeft de medewerkers van CRV de drive om hun klanten te ondersteunen en hen te helpen hun doelen te bereiken en de prestaties van hun veestapel te verbeteren.
Style
In de style van het bedrijf wordt omschreven hoe de relatie is tussen managers en werknemers. Er is bij mij te weinig informatie bekend om de style van CRV te kunnen beschrijven.
Shared Values
Shared Values zijn een onderdeel van de cultuur, een patroon van denken en doen van mensen. Gebaseerd op overtuigingen wat goed en fout is.
CRV is een toonaangevende, klantgerichte veeverbeteringscoöperatie, die gedreven is om toegevoegde waarde te creëren voor veehouders.
CRV wil een belangrijke rol spelen in de internationale wereld van de veeverbetering. Wij willen snel reageren op de veranderende eisen die de markt stelt en willen een baanbrekende organisatie zijn, doordat zij innovatieve oplossingen en concepten aanbieden als antwoord op de behoeften van onze klanten.
Vragen die bij CRV centraal staan: ‘Waar heeft de klant behoefte aan? Wat brengt hem voordeel?’ Iedereen die van hun producten en diensten gebruik maakt willen ze een toegevoede waarde bieden.
Als coöperatieve organisatie wil CRV toegevoegde waarde creeren opdat de continuïteit van de bedrijfsvoering vanonze leden en klanten is verzekerd. Betrouwbaarhied en transparantie zijn daarom erg belangrijk in hun dienstverlening. Inveseringen met rendement en voordelen op de lange termijn voor alle belanghebbenden, inclusief alle leden, klanten, medewerkers, leveranciers en de samenleving, dat is het doel dat CRV voor ogen staat.
Skills
Sleutelvaardigheden spelen op twee niveaus een belangrijke rol: op medewerkerniveau en op organisatieniveau. Op medewerkerniveau gaat het om competenties. Op organisatieniveau gaat het om de strategische sterke punten van de organisatie als geheel.
Gebieden | Sterk | Zwak |
Strategie | CRV heeft duidelijk doelen voor ogen en laat deze ook merken aan de leden. | Het is onduidelijk hoe doelen bereikt gaan worden. |
Structuur | Duidelijke structuur voor personeel en leden. | Grote organisatie, maakt de kans groter dat er dingen langs elkaar heen lopen. |
Systeem | Veel samenwerking | - |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten